Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.usma.ru/handle/usma/18880
Title: Концепция и программа формирования здоровьесберегающего пространства в системе высшего и среднего медицинского образования
Other Titles: Concept and program for the formation of a health-saving space in the system of higher and secondary medical education
Authors: Gatiyatullina, L. L.
Гатиятуллина, Л. Л.
Issue Date: 2020
Publisher: ООО «Уральский Центр Медицинской и Фармацевтической Информации»
Citation: Гатиятуллина, Л. Л. Концепция и программа формирования здоровьесберегающего пространства в системе высшего и среднего медицинского образования / Л. Л. Гатиятуллина. – Текст: электронный // Уральский медицинский журнал. - 2020. – № 1(184). – С. 176-180.
Abstract: Monitoring of Russian as well as international information databases (Scopus, Pub Med, Elsevier), proved that the training load of medical students is on average 2 times higher than the load of students from technical universities. It is known that the health indicators of students of medical specialties are low when compared with the health indicators of students of humanitarian and technical specialties. This article proposes a systematic approach to creating a healthy environment, which implies the use of a special range of technologies and focuses on the fact that the health-saving process should integrate the three main directions of preserving and strengthening the health of future physicians: physical, mental and social. We recommend giving the departments of physical education and rehabilitation maximum authority and opportunities to realize the goals of creating a health-saving environment of an educational institution by working with medical students in four areas: scientific, educational, sports and medical.
Мониторинг российских, а также международных баз информации (Scopus, Pub Med, Elsevier), доказал, что учебная нагрузка студентов-медиков в среднем в 2 раза выше нагрузки студентов из технических вузов. Известно, что показатели здоровья студентов медицинских специальностей являются низкими при сопоставлении с показателями здоровья студентов гуманитарных и технических специальностей. В данной статье предлагается системный подход в создании здоровьесберегающей среды, что предполагает использование специального ряда технологий и акцентируется внимание на том, что процесс здоровьесбережения должен интегрировать три основных направления сохранения и укрепления здоровья будущих медиков: физическое, психическое и социальное. Мы рекомендуем дать кафедрам физической культуры и реабилитации максимум полномочий и возможностей для реализации целей формирования здоровьесберегающей среды образовательного учреждения путём работы со студентами-медиками по четырем направлениям: научному, образовательному, спортивному и медицинскому.
Keywords: HEALTH-SAVING ENVIRONMENT
MEDICAL STUDENTS
THE END OF HEALTH-SAVING
SPECIAL TECHNOLOGIES
ЗДОРОВЬЕСБЕРЕГАЮЩАЯ СРЕДА
СТУДЕНТЫ-МЕДИКИ
КОНЦЕПЦИЯ ЗДОРОВЬЕСБЕРЕЖЕНИЯ
СПЕЦИАЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
URI: http://elib.usma.ru/handle/usma/18880
Origin: Уральский медицинский журнал. 2020. № 1(184).
Appears in Collections:Журнал "Уральский медицинский журнал"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UMJ_2020_184_01_029.pdf224,48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.