Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.usma.ru/handle/usma/1296
Title: Развитие познавательных процессов у детей с нарушением слуха
Other Titles: Development of cognitive processes for children with violation of rumor
Authors: Dmitrieva, T. M.
Дмитриева, Т. М.
Issue Date: 2018
Publisher: Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Уральский государственный медицинский университет» Министерства здравоохранения Российской Федерации
Citation: Дмитриева, Т. М. Развитие познавательных процессов у детей с нарушением слуха / Т. М. Дмитриева // Вестник Уральского государственного медицинского университета. — 2018. — № 4. — С. 24-27.
Abstract: Features of development of children with hearing impairment takes place in special conditions of perception of the outside world and interaction with it. The primary defect, hearing impairment, leads to a slowdown in the development of the cognitive sphere. The development and correction of the cognitive sphere of the child with hearing impairment includes the development and correction of its sensory intellectual development, mnestic, emotional-volitional, speech, motivational spheres, mechanisms of volitional regulation. It is known that the intellectual development of a deaf child is carried out through the development of mental processes. A child with hearing impairment has a significant or minor disorder of all spheres of cognitive development, and most importantly the basic functions of speech. Therefore, children suffering from profound hearing impairment, in the General level of development lag behind their peers.
Особенности развития детей с нарушенным слухом проходят в особых условиях восприятия внешнего мира и взаимодействия с ним. Первичный дефект, нарушение слуха, ведет к замедлению развития познавательной сферы. Развитие и коррекция познавательной сферы ребенка с нарушенным слухом включает развитие и коррекцию его сенсорного интеллектуального развития, мнестической, эмоционально-волевой, речевой, мотивационной сфер, механизмов волевой регуляции. Известно, что интеллектуальное развитие неслышащего обучающегося осуществляется через развитие психических процессов. У школьников с нарушением слуха наблюдается значительное или незначительное расстройство всех сфер познавательного развития, а главное — основных функций речи.
Keywords: PERCEPTION
SENSATION
MEMORY
THINKING
IMAGINATION
SPEECH
ВОСПРИЯТИЕ
ОЩУЩЕНИЯ
ПАМЯТЬ
МЫШЛЕНИЕ
ВООБРАЖЕНИЕ
РЕЧЬ
URI: http://elib.usma.ru/handle/usma/1296
Origin: Вестник Уральского государственного медицинского университета. 2018. №4
Appears in Collections:Журнал "Вестник Уральского государственного медицинского университета"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
usmu_vestnik_2018_4_008.pdf222,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.