Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.usma.ru/handle/usma/15338
Title: Социологическая оценка качества медицинской помощи в поликлинике муниципального образования
Other Titles: Sociological assessment of the quality of medical care in the clinic of the municipal formation
Authors: Alexandrov, М. Y.
Duldin, V. A.
Astasheva, О. V.
Mazein, D. A.
Александров, М. Ю.
Дюльдин, В. А.
Асташева, О. В.
Мазеин, Д. А.
Issue Date: 2012
Publisher: Уральский Центр Медицинской и Фармацевтической Информации
Citation: Социологическая оценка качества медицинской помощи в поликлинике муниципального образования / М. Ю. Александров, В. А. Дюльдин, О. В. Асташева, Д. А. Мазеин. – Текст: электронный // Уральский медицинский журнал. - 2012. – T. 104, № 12. – С. 109-111.
Abstract: Quality assurance of medical care is the most urgent problem of the national healthcare system. The aim of the work was the estimation of the quality of medical care in municipal polyclinic by questioning patients. Prepared the original form with 9 questions. On completing the substantial and the General part of the questionnaire can be noted that most of the patients were often visited by the medical institution and have an understanding of his work and a fully formed opinion about the quality of medical assistance it received. Conducted by the sociological survey, the analysis of its results were an important channel of information for managers of health care institutions allows a quick assessment of the activities of the organization; measure the ratio of patients to health workers, conditions of delivery and services provided. The changes taking place in the health care system at the present time, have a positive response among the population.
Обеспечение качества оказания медицинской помощи является актуальнейшей проблемой отечественного здравоохранения. Целью работы явилась оценка качества медицинской помощи в муниципальной поликлинике путем анкетирования пациентов. Подготовлен оригинальный бланк с 9 вопросами. По заполнению констатирующей и общей части анкеты можно отметить, что основная часть пациентов достаточно часто посещают исследуемое медицинское учреждение и имеют представление о его работе и вполне сложившееся мнение о качестве медицинской помощи в ней получаемой. Проведенное социологическое исследование, анализ его результатов явились важным информационным каналом для руководителей учреждения здравоохранения позволяющий оперативно получить оценку деятельности организации; измерить отношение пациентов к медработникам, условиям предоставления и предоставляемым услугам. Изменения, происходящие в системе здравоохранения в настоящее время, имеют положительный отклик у обслуживаемого населения.
Keywords: QUALITY
MEDICAL ASSISTANCE
A SURVEY OF PATIENTS
КАЧЕСТВО
МЕДИЦИНСКАЯ ПОМОЩЬ
АНКЕТИРОВАНИЕ ПАЦИЕНТОВ
URI: http://elib.usma.ru/handle/usma/15338
Origin: Уральский медицинский журнал. 2012. T. 104, № 12.
Appears in Collections:Журнал "Уральский медицинский журнал"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UMJ_2012_104_12_023.pdf506,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.