Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.usma.ru/handle/usma/13112
Title: Гигиеническая оценка умственной работоспособности детей с задержкой психического развития
Other Titles: Hygienic assessment of mental performance of children with mental Retardation
Authors: Bannikova, L. P.
Sebirzyanov, M. D.
Банникова, Л. П.
Себирзянов, М. Д.
Issue Date: 2017
Publisher: Уральский Центр Медицинской и Фармацевтической Информации
Citation: Банникова, Л. П. Гигиеническая оценка умственной работоспособности детей с задержкой психического развития / Л. П. Банникова, М. Д. Себирзянов. – Текст: электронный // Уральский медицинский журнал. - 2017. – T. 150, № 6. – С. 94-98.
Abstract: Qualitative and quantitative indicators of mental performance of 6 year-old children with mental retardation (MR) were studied. It was established that their mental performance depends on the reasons of the origin of MR. The best values of the quantitative indicators of mental performance were observed in children with MR of constitutional and cerebro-organic character; at the same time these children also made the greatest number of errors, thus causing a low qualitative indicator of mental performance. In the dynamics of the year, a statistically significant improvement of the qualitative indicators of mental performance (the number of mistakes, the index of productivity of mental performance) was noted in children with MR of constitutional and psychogenic nature. The indicator of mental performance, of attention stability and the percentage of worksperformed without errors were higher in children with MR of somatogenic origin. The established features of mental performance of children with MR, taking into account the causes of its origin, must be considered when organizing an educational and training space in conditions of pre-school educational organizations with a compensating orientation.
Изучены качественные и количественные показатели умственной работоспособности детей 6 лет с задержкой психического развития (ЗПР). Установлено, что их умственная работоспособность зависит от причин происхождения ЗПР. Более высокие значения количественных показателей умственной работоспособности наблюдались у детей с ЗПР конституционального и церебрально-органического характера, в тоже время эти дети допускали и наибольшее количество ошибок, обусловив тем самым низкий качественный показатель умственной работоспособности. В динамике года статистически значимое улучшение качественных показателей умственной работоспособности (количества допущенных ошибок, показателя продуктивности умственной работоспособности) отмечалось у детей с ЗПР конституционального и психогенного характера. Показатель умственной работоспособности, устойчивости внимания и процент работ, выполненных без ошибок был выше у детей, имеющих ЗПР соматогенного происхождения. Установленные особенности умственной работоспособности у детей с ЗПР с учетом причин ее происхождения необходимо учитывать при организации воспитательно-образовательного пространства в условиях дошкольных образовательных организаций компенсирующей направленности.
Keywords: CHILDREN WITH MENTAL RETARDATION (MR)
CAUSES OF ORIGIN OF MR
MENTAL PERFORMANCE
ДЕТИ С ЗАДЕРЖКОЙ ПСИХИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ (ЗПР)
ПРИЧИНЫ ПРОИСХОЖДЕНИЯ ЗПР
УМСТВЕННАЯ РАБОТОСПОСОБНОСТЬ
URI: http://elib.usma.ru/handle/usma/13112
Origin: Уральский медицинский журнал. 2017. Т. 150, № 6.
Appears in Collections:Журнал "Уральский медицинский журнал"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UMJ_2017_150_6_020.pdf248,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.