Please use this identifier to cite or link to this item: http://elib.usma.ru/handle/usma/12511
Title: Пути совершенствования организации трехуровневой системы травматологических центров на примере Челябинской области
Other Titles: Ways to improve the organization of a three-level system of trauma centers on the example of the Chelyabinsk region
Authors: Shishkin, E. V.
Шишкин, Е. В.
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский Центр Медицинской и Фармацевтической Информации
Citation: Шишкин, Е. В. Пути совершенствования организации трехуровневой системы травматологических центров на примере Челябинской области / Е. В. Шишкин. – Текст: электронный // Уральский медицинский журнал. - 2019. – T. 170, № 2. – С. 141-147.
Abstract: As shown by the results of the analysis of the activities of the existing regional trauma centers, their formation did not take into account the need to increase the state assignment by optimizing the trauma, orthopedic and surgical hospital funds. This is due, primarily, to the fact that the primary idea of organizing trauma centers was to provide specialized, including high-tech medical care to victims of accidents. New trends in injuries and modern models of organization of medical care require the formation of a system of trauma centers for all victims with multiple, combined and shock injuries. In this regard, there is a serious question about the need for substantive calculation of state tasks of medical organizations in modern conditions, taking into account the approval of routing schemes and a significant increase in the flow of patients from municipalities within the coverage of trauma centers. The calculations presented in the work on the formation and optimization of bed funds should be used first of all, as well as planning the location of trauma centers with effective attachment of service areas taking into account the climatogeographic and economic features of the region, the number of residents of municipalities and the capacity of medical organizations on the basis of which trauma centers.
Как показали результаты анализа деятельности действующих региональных травмоцентров, при их формировании не была учтена необходимость увеличения государственного задания путем оптимизации травматологических, ортопедических и хирургических коечных фондов. Связано это, прежде всего, с тем, что первоочередная идея организации травмоцентров заключалась в оказании специализированной, в том числе высокотехнологичной медицинской помощи пострадавшим в ДТП. Новые тенденции травматизма и современные модели организации медицинской помощи требуют формирования системы травмоцентров для всех пострадавших с множественными, сочетанными и шоковыми травмами. В связи с этим встает серьезный вопрос о необходимости предметного расчета государственных заданий медицинских организаций в современных условиях с учетом утверждения схем маршрутизации и существенного роста потоков пациентов с муниципальных образований, входящих в зону покрытия травмоцентров. Представленные в работе расчеты по формированию и оптимизации работы коечных фондов необходимо использовать в первую очередь, как и планирование расположения травмоцентров с эффективным прикреплением зон обслуживания с учетом климатогеографических и экономических особенностей региона, численности проживающего населения муниципальных образований и мощностей медицинских организаций, на базе которых планируется организация травмоцентров.
Keywords: TRAUMA CENTER
ACCIDENTS
INJURIES
ROUTING
OPTIMIZATION
BED FUND
STATE TASK
ТРАВМОЦЕНТР
ДТП
ТРАВМЫ
МАРШРУТИЗАЦИЯ
ОПТИМИЗАЦИЯ
КОЕЧНЫЙ ФОНД
ГОСУДАРСТВЕННОЕ ЗАДАНИЕ
URI: http://elib.usma.ru/handle/usma/12511
Origin: Уральский медицинский журнал. 2019. Т. 170, № 2.
Appears in Collections:Журнал "Уральский медицинский журнал"

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UMJ_2019_170_2_025.pdf316,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.